Kunst als boekenlegger

Bijgewerkt op: mrt 14

Vier jaar geleden rond de jaarwisseling maakte ik dit schilderij: een ansichtkaart met plakband op de muur bevestigd. De smurf op de ansicht was een schilderij van mezelf. Dit werk en de hele serie schilderijen met ansichtkaarten die eruit voortkwam, was mijn reflectie op het kunstbeleid tijdens de kredietcrises.


Van 2007 tot 2010 was Ronald Plassterk minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In die tijd werd er flink bezuinigd op de kunstensector. Gespreksonderwerp was ook het inkomen van kunstenaars en in dat kader deed de minister de uitspraak dat je als kunstenaar ook best koeien kunt schilderen om aan de kost te komen, omdat mensen dat nou eenmaal leuk vinden. Ik vind koeien ook heel leuk, maar het was een pijnlijke en kortzichtige opmerking. En toen moest Halbe Zijlstra nog komen, de staatssecretaris van OCW die het wel een pré vond om weinig affiniteit met de sector te hebben, want dat bezuinigde wat makkelijker. Musea kregen minder geld en eigen inkomsten werden voor hen steeds belangrijker; er kwamen nog meer commerciële blockbustertentoonstellingen en de museumwinkel kreeg een alsmaar grotere rol. Het meisje met de parel als boekenlegger en De Nachtwacht als koelkastmagneet.

Een ansichtkaart van een schilderij is helemaal oké, maar het is natuurlijk geen vervanging van een echt kunstwerk. De badinerende houding vanuit de politiek heeft de waardering voor een origineel kunstwerk geen goed gedaan. Ik heb me deze negatieve houding ten aanzien van de kunsten persoonlijk erg aangetrokken en bovendien heeft dit kunstklimaat er ook voor gezorgd dat veel bedrijven hun kunstbudgetten enorm hebben teruggeschroefd.


Het heeft me wel een hele serie schilderijen opgeleverd. Zoals in veel van mijn werk speelt ook weer de vraag wat originaliteit en uniciteit is een grote rol. Eén van de gebruikte ansichtkaarten is van een schilderij van Isaac Israëls: ‘Vrouw, en profil voor de zonnebloemen van Van Gogh’; verwijzingen binnen de kunst zijn in ieder geval niet uniek. Zo zitten en er in deze serie veel hommages en niet enkel frustraties.

Die frustraties heb ik ondertussen gelukkig achter me kunnen laten en er lijkt ten aanzien van de kunsten ook weer een wat andere wind te waaien. Kunst blijkt nog steeds van grote waarde voor veel mensen.

How about real art?, acrylverf op doek, 30 x 40 cm, 2016


'You could paint cows', he said; acrylverf op doek, 40 x 30 cm, 2017

Het schilderij op de ansichtkaart is van Karel Buskes.


Damn those eyes, olieverf op paneel, 27 x 41 cm, 2019

Het schilderij op de ansichtkaart is van Kees van Dongen



71 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven