Aanmelden voor het ontvangen van uitnodigingen van exposities/ Sign up to receive information about exhibitions:

© 2017 Erica Scheper 

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle

How about real art?

12 Sep 2017

 

Enkele jaren geleden adviseerde de galerie waar ik toen mee werkte een deel van mijn werk van mijn website af te halen, omdat het niet bij mijn andere werk paste. Het betrof een serie schilderijen en tekeningen met smurfen en met balletmeisjes en ik kon mij er wel in vinden. De werken leken inderdaad los te staan van de rest, ik beschouwde ze zelf ook als een zijstapje. Het werk riep vaker gemengde gevoelens op. Bij de eerste zomerexpo in 2012 waren drie van mijn werken geselecteerd, waaronder het schilderij ‘Uitgesmurft’, waarop een smurf onderuitgezakt tegen een muur zit. Kunstcriticus Hans den Hartog Jager sprak er enthousiast over in het televisieprogramma Kunstuur. Later las ik in een krantenartikel dat Benno Tempel, de directeur van het Haags Gemeentemuseum waar de geselecteerde werken tentoon gesteld werden, het schilderij maar niets vond.

 

Ik moet denken aan een opmerking van een docent aan de Kunstacademie, dat het te prefereren is dat mensen je werk zowel geweldig als verschrikkelijk vinden boven de situatie dat iedereen je werk ‘wel aardig’ vindt. Eind vorig jaar heb ik met dit in mijn achterhoofd bovenstaand schilderij gemaakt, met de titel ‘How about real art’. De vraag ‘wat is kunst’ is al vaak gesteld en ik heb er geen eenduidig antwoord op. Ook het onderscheid tussen kunst met de grote K en de kleine k is niet altijd duidelijk, al heb ik er wel ideeën over.

Een ansichtkaart aan de muur valt in ieder geval niet onder kunst, net zo min als een poster of een reproductie.

 

Terugkomend op het werk dat ik van mijn site gehaald heb: het staat er weer op. Ook al lijkt het op het eerste gezicht los te staan van het overige werk, dat doet het natuurlijk niet. Het is allemaal gemaakt door mij, het komt allemaal uit dezelfde bron. Er zitten dezelfde beeldelementen in, zoals patronen die in veel van mijn werk terugkomen, maar bovenal zit er eenzelfde fascinatie achter: het gedrag van ons mensen en de keuzes die we maken, de behoefte ons te onderscheiden en ons goed voor te doen. Maar kijk ons nou toch eens bezig.

 

Smurfen en balletmeisjes

Please reload