De route van een opdracht naar een schilderij

Bijgewerkt: nov 22

Af en toe maak ik een werk in opdracht. Waar ik dat vroeger afhield vanwege de druk die het geeft dat een werk moet 'lukken', heb ik nu het vertrouwen dat het wel goed komt. De opdrachtgever komt niet voor niets naar mij, is blijkbaar gevallen voor mijn werk en ik ben ondertussen ook meer zeker van mijn kunnen. Wat ik nog wel spannend vind is het punt van gelijkenis.



De prioriteit voor mij ligt bij het maken van een leuk, uitgesproken schilderij, meer dan het schilderen van een perfect gelijkend portret. De uitdaging is er toch een treffend geheel van te maken. Mijn laatste opdracht was 'Max', een Friese Stabij; hieronder geef ik een indruk van hoe dat in zijn werk is gegaan.









De opdrachtgever heeft me een stuk of tien foto's gestuurd. Deze twee foto's heb ik uiteindelijk het meeste gebruikt bij het schilderen.








Beide foto's heb ik gecombineerd en ik heb allerlei details zoals de halsband weggelaten. De achtergrond heb ik zelf ingevuld.









Bij het zien van de foto's van Max en profile, genomen van opzij, moest ik sterk denken aan dit schilderij van Pierro della Francesca uit de 15e eeuw: een statig portret met een weids landschap op de achtergrond.














Dit soort portretten heeft mij ook altijd aangesproken. Het dier wordt als mens neergezet, in dit geval door de kleding, maar ook houding speelt een rol.

















Dit portret van Giovanni Bellini heb ik ook als uitgangspunt genomen, met de blauwe lucht en de wolken.

















Ik heb een aantal schetsen gemaakt en deze voorgelegd aan de opdrachtgever. Bij deze schets heb ik de hond in zijn geheel afgebeeld, maar de meer close-up schetsen waren aansprekender.
















Omdat ik vaak gebruik maak van een achtergrond met een behangpatroon en de opdrachtgever wellicht juist daarvoor gevallen was, wilde ik die optie er ook bij doen.












Deze schets zit het dichtste bij de schilderijen die ik in gedachte had en waarvoor ook gekozen is. Op basis hiervan ben ik verder gaan werken. Halverwege het maakproces van het schilderij heb ik deze nog een keer voorgelegd, om feedback te krijgen over de gelijkenis. Vanaf een foto is dat heel anders inschatten dan voor een baasje. In dit geval heb ik nog twee extra foto's in de juiste pose gekregen, waarmee ik net wat meer informatie had om tot een mooi eindresultaat te komen.







Dit is het uiteindelijke schilderijtje. Het is een linnen doek van 18 x 13 cm. Het is geschilderd in olieverf. Ik werk altijd in verschillende lagen over elkaar. De ondergrond in egaal gebrande sienna, daaroverheen een eerste opzet in acrylverf, waarna diverse lagen olieverf volgen.


Speel je ook met de gedachte een schilderij te laten maken? Neem gerust contact met me op.





















Aanmelden voor het ontvangen van uitnodigingen van exposities/ Sign up to receive information about exhibitions:

© 2017 Erica Scheper 

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle