top of page
Erica Scheper

Keuzestress

Ik zie me nog staan in de winkel, voor het schap met boter. ‘Boter’ stond op mijn boodschappenlijstje, gewoon ‘boter’. Keuzestress is het woord voor waar ik last van had, weet ik nu. Zoveel soorten, zoveel varianten, zoveel merken. Roomboter, grasboter, boerenboter, gezouten en ongezouten, maar ook licht gezouten, al dan niet biologisch, margarine, bakboter, of toch liever vloeibaar? Huismerk of A-merk? Het idee ontstond om alle varianten boter te schilderen, om inzichtelijk te maken hoe idioot groot het aanbod in de winkels is, hoe enorm hun best wordt gedaan op allerlei marketingafdelingen.


Alle varianten schilderen is niet gelukt, daarvoor bleek het aanbod té groot en de vernieuwingsdrift van die marketingafdelingen ook. De verpakkingen veranderen zó vaak, daar valt niet tegenop te schilderen. Let maar eens op in de winkels: deze serie schilderijen heb ik in 2013 gemaakt en ik denk dat er geen één verpakking gelijk is gebleven. De C1000 bestaat sowieso niet meer, dus dat huismerk is geheel vervallen. De huismerken bleken overigens vaak de mooiste verpakkingen te hebben om te schilderen, naar mijn smaak. In het algemeen een beperkter aantal kleuren, een strakkere vormgeving en minder tierelantijnen.


De meeste van deze werken heb ik op een formaat van 18 x 24 cm geschilderd, een enkeling kleiner of groter, met als grootste werk de C1000 Bak en Braad ('lekker vis, vlees en jus voor een heel plantaardig prijsje') van 80 x 120 cm.



38 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Nieuws / blog

bottom of page