Terugblik 2017
- Erica Scheper
 - 3 dagen geleden
 - 2 minuten om te lezen
 
De serie waar ik op de valreep van 2016 mee begon, met ansichtkaarten van schilderijen, was een reactie op het kunstklimaat van de voorafgaande jaren. De politiek was de kunsten niet gunstig gezind en grote bezuinigingen en een badinerende houding deden de kunst geen goed. Er werd gesproken over kunstenaars in termen van āhun eigen broek op moeten houdenā en ālinkse hobbyā. Musea kregen minder geld en eigen inkomsten werden voor hen steeds belangrijker; er kwamen nog meer commerciĆ«le blockbustertentoonstellingen en de museumwinkel kreeg een alsmaar grotere rol. Het gevolg: āhet meisje met de parelā als boekenlegger, āDe Nachtwachtā als koelkastmagneet en verkoop van nog veel meer hebbedingetjes en ansichtkaarten. Ik heb zelf ook ansichten van enkele van mijn werken laten drukken en wel gemerkt dat die een stuk makkelijker verkopen dan een echt schilderij. Een ansichtkaart van een schilderij is alleen geen vervanging van een origineel kunstwerk. Tenzij je die ansicht weer schildert.
Ā
De titel van het eerste schilderij verwijst naar een uitspraak uit 2008 van toenmalig minister van cultuur, Ronald Plasterk: "Maar als ze [kunstenaars] niet rond kunnen komen van scheppingen die ze zelf de moeite waard vinden, kunnen ze er ook voor kiezen om bijvoorbeeld koeien te gaan schilderen omdat daar een markt voor is.ā Ik bedoel maar.
Ā
"You could paint cows", he said; acrylverf op doek, 40 x 30 cm, 2017 Het schilderij op de kaart is van Karel Buskes
'This is not a painting', olieverf op doek, 30 x 30 cm, 2017
'Most wanted', olieverf op paneel, 35 x 41 cm, 2017, met dank aan Vermeer
'Don't we all just love Morandi?', olieverf op doek, 40 x 70 cm, 2017
'Where am I?', olieverf op doek, 30 x 40 cm, 2017












